yapısalcılık (constructivism):
1920’li yıllarda Moskova’da ortaya çıkan modern sanat hareketidir. Yapısalcılıkta mutlak soyutlamaya duyulan sadakat ön plandadır. Cam, metal levhalar ve plastik gibi endüstriyel malzemeler, soyut ve çoğunlukla geometrik formların bir araya gelmesinden oluşan nesneler üretilir. Rus Yapısalcılığı, çoğunlukla asimetrik bloklar oluşturacak şekilde kullanılan siyah ve kırmızı renklerde sansserifkarekterlerin kullanıldığı tipografi anlayışıyla modernizm üzerinde oldukça etkili olmuştur. Yapısalcılık hareketinin öncüleri arasında Wassily Kandinsky, Alexander Rodchenko ve El Lissitzky sayılabilir.
yakınlık (proximity):
Gestalt İlkeleri arasında yer alan bir prensip. Belirli bir öğe içerisinde yer alan parçalardan birbirine yakın olanlar grup oluşturarak algılanırlar. Eğer parçalar birbirlerine benziyorsa, bu çeşitli parçalar algısal olarak birbirleriyle gruplaşır. Bu benzerlik şekil, renk, gölgelendirme ya da bu gibi diğer özelliklerle meydana gelir. Algı sıraları benzerlik ilkesinden kaynaklanır.
yeşil pazarlama (green marketing):
Çevreye zararı olmayan ürünlerin çevre dostu ve sürdürülebilir olarak tanıtım ve pazarlaması.
yeşil aklama (greenwashing):
Bir ürünün, markanın ya da kurumun çevreci ve sürdürülebilir gibi sunulması, yanıltıcı reklamların yapılması, bu iddiaların pazarlama iletişimi faaliyetlerinde ve ürün ambalajlarında yer alması.
yakın arkadaşlar (close friends);
Instagram’da paylaşılan içeriklerin sadece seçili kişiler tarafından görülmesini sağlayan özellik.
Yandex;
1997 yılında kurulan, arama motoru, navigasyon, e-ticaret gibi birçok hizmet sağlayan Rusya’nın en büyük teknoloji şirketi.
yapay zeka (artificial intelligence);
insan zekasının yapabileceği işlemleri taklit eden ve bu işlemlerin süreçlerini otomatik hale getirip hızlandıran, makinelere kodlanmış yetenekler. Yapay zeka, makinelere, öğrenme, hatırlama, karar alma ve yaratma gibi eylemlerde bulunma kapasitesi sağlamaktadır.
yaygın (viral);
(yen. med.) sosyal medyadaki bir paylaşımın, alışılmadık derecede çok sayıda etkileşim alarak yayılması.
yer işaretleri (bookmarks);
bir internet adresini kaydetmek için kullanılan tarayıcı özelliği. Yer işareti koyulan bir internet adresi daha sonra kolaylıkla ziyaret edilebilir.
yeni medya (new media);
sayısal teknolojik gelişmelerle birlikte ortaya çıkan yeni yayın ortamlarını ve araçlarını kullanan, kullanıcıların etkileşimli olarak yayınlara dahil olabildiği, ağ aracılığıyla bilgisayarlar ve mobil cihazlar üzerinden gerçekleştirilen, zamandan ve mekandan bağımsız yapılabilen, bir bölümü bilgisayarlara özgü işlemler, bir bölümünü ise iletişim araçlarına özgü yapıları barındıran “melez” bir yayımcılık/medya türü.
yeni medya okuryazarlığı (new media literacy);
yeni medyaya erişme, yeni medya uygulamalarını kullanma, içerik üretme ve bu uygulamalardaki içeriği eleştirel olarak değerlendirme ve geliştirme yeteneği.
yöndeşme (convergence);
ses, veri ve kitle iletişimini kapsayan teknolojilerin, endüstrilerin veya cihazların bütünleşerek tek bir bütün haline gelmesi. Bir akıllı telefonun bir bilgisayarın yapabileceği her şeyi yapması
yüklemek, indirmek (download);
internet üzerindeki görsel yada işitsel bir içeriği kullanılan cihazın hafızasına kaydetmek.