Platform

Yüksek Yer (Plato-plate Form)

Proforma

Tasarı, öngörü

propaganda (propaganda):

Bir öğretiyi ya da davayı tanıtmak ve güçlendirmek için yapılan sistematik bilgi yayınıdır. Görsel tasvirlerin ve sembollerin inkar edilemez gücü yüzünden, grafik tasarım tarih boyunca propagandayı güçlendirme amaçlı olarak kullanılagelmiştir. Propagandayı kullananlar kitlelerin inanacağını umdukları bir ideal ya da tehdit ileri sürerler ve onu beslerler. Simgeler daima propagandanın yeri doldurulamayacak unsurları olagelmişlerdir. Ne konuda olursa olsun propaganda genellikle şovenist eğilimler sergiler. Şoven sözü Fransızca Chauvin’den üretilmiştir ve Napolyon savaşları sırasında, ister doğru ister yanlış, ister iyi ister kötü olsun daima ülkesini desteklemiş olan bir Napolyon Savaşları gazisinin adıdır.

piksel (pixel):

İngilizce picture (resim) ve element (unsur) kelimelerinin ilk hecelerinden oluşan bir kısaltma ve bir araya gelerek dijital görüntüleri oluşturan en küçük noktacıklara verilen isim. Bilgisayar ekranları ve dijital görüntüler ızgaralardan oluşur.  Bu ızgaraların oluşturduğu en küçük karenin temsil ettiği birime bir piksel denir. Bir ızgarada ne kadar çok kare varsa o kadar çok piksel ve dolayısıyla da o kadar yoğun  bilgi vardır. Bilginin yoğunluğu oluşturduğu görüntünün çözünürlüğünü doğrudan etkiler.

paradigma (paradigm):

Bir topluluğun paylaştığı ve o topluluğun gerçekliği algılayış biçimini belirleyen bir dizi ortak varsayıma, değere ve pratiğe verilen isimdir. Bir tasarımcı belli bir paradigmayla ilişkili görüntüleri kullanarak, izleyicinin bakar bakmaz kolayca anlayacağı belli bir dizi değeri ve varsayımı telkin edebilir.

 

pantone renk eşleştirme sistemi (pantone colour matching system):

CMYK ve Hexachrome baskı sistemlerinde renklerin baskı yoluyla doğru bir şekilde yeniden üretilmesini sağlayan araç. Ayrıca bu araç, tasarımcılar tarafından renk seçimi konusunda kılavuz olarak kullanılır. Pantone CMYK baskı yönteminde kullanılan mürekkeplerin değişik miktarlarda karıştırılmasıyla oluşan renkleri çok geniş bir gam içinde bir araya getiren bir sistem olmakla birlikte Pantone renkler ‘ekstra’ denilen başka bir yöntemle de basılabilirler.

proaktif pazarlama (proactive marketing):

Ayrıntılı bir stratejiye dayanan ve öncesinde planlanmış, kurumu ya da ürünü tutundurmayı amaçlayan stratejiler bütünü.

paint;

bilgisayarda görüntüler çizilmesine, boyanmasına ve renklendirilmesine olanak tanıyan temel özelliklere sahip grafik programı.

Play mağaza (play store);

Android işletim sistemini kullanan cihazlara yönelik uygulamaların bulunduğu mağaza.

profil resmi (avatar);

bir kişinin dijital ortamlarda kullanmak üzere belirlediği görsel temsil.

program;

bir bilgisayarın herhangi bir işlevi gerçekleştirmek için kullandığı bir dizi talimat, yazılım.

popüler kültür (popular culture):

Toplum içinde yaygın biçimde paylaşılan inançlar, pratikler ve nesnelerin oluşturduğu kültür. Popüler kültür yerel/ yöresel halk inançları, pratikleri ve nesnelerin yanı sıra günlük yaşamda ve siyasal ve ticari alanlarda pratikleri ve nesneleri de kapsar.Yakın geçmişte halk kültürü otantikliği nedeniyle övgüyle anılmaktadır. Kitle Kültürü ise ticari kökeni, ideolojik amaçları veya estetik yoksunluğu nedeniyle eleştirilmekteydi. Micheal Schudson (1987) otantik halk geleneklerinin seçkin kökenleri olmakla birlikte kitle kültürünün sıradan insanların gündelik yaşamlarıyla bütünleştiği bu nedenle iki ayrı şey değil popüler kültür olarak tek başlık altında incelenmesini öne sürmüştür. Frankfurt Okulu popüler kültürü kütle kültürü ile eleştiri ve ticari edilgen ve önemsiz olduğunu öne sürer. Popüler kültürü bir toplumsal muhalefet amacı olup olmadığını, ne kadar ticari ve tutucu olduğunu irdelemektedir.   Leo Lowenthal (1950) popüler kültürü sanata zıt kavram olarak ele almaktadır. Lowenthal sanat ürünlerinin kendiliğindenlik karakterini her geçen güm daha fazla yitirmekte olduğunu, bunların yerini popüler kültür fenomenlerinin aldığını öne sürmektedir. Lowenthal’a göre popüler kültür gerçekliğin çarpıtılmış kopyasıdır. Popüler kültür ve sanat arasındaki fark yapay tatmin ve gerçek arasındaki farktır. İnsan sanattan “güzele ait olandan” popüler kültür alanına geçince “eğlence alanına” girmiş olur. Dahası popüler kültürü olması gerekmez. Popüler kültür ürünleri izler kitledeki yaş, cinsiyet, sınıf vb. konularında bölünmüşlüğü yansıtmaktadır.

prestij reklamı (prestige advertising):

Genellikle imaj ve marka(isim) satan büyük ticari kuruluş ve kurumların reklamları.