İletişim Kuramları

CCCCCCCCccccccc

İletişim Kuramları

odtüaei

inform

Biçim vermek, şekil vermek, teşkil

informal

Resmi Olmayan

ideoloji
içerik tabanlı filtreleme (content-based filtering);

kullanıcının daha önce olumlu ya da olumsuz etkileşim kurduğu ürün ya da içeriklerin değerlendirilerek kullanıcıya yeni bir öneri sunulmasını sağlayan algoritma.

indirme (download);

internet bağlantısı aracılığıyla herhangi bir dosyanın, verinin ya da bilginin kaydedilmesi.

internet kamerası (webcam);

internet aracılığıyla görüntülü konuşma yapılan kişiye görüntü aktarılmasına yarayan cihaz.

internet oynatıcısı (web player);

video ya da ses platformlarını uygulamalarını indirmeden tarayıcılar üzerinden kullanmaya yarayan oynatıcı.

internet sayfası (web page);

internet yardımıyla ulaşan ziyaretçisine metin, görsel ve animasyon şeklinde bilgi aktaran veya hizmet sunan sayfalar.

istatistikler (statistics);

sosyal medya platformlarında kullanıcıların ürettikleri içeriklerin ne kadar etkileşim ve görüntülenme aldığını görebilmelerini sağlayan özellik.

istemci (client);

herhangi bir ağı veya sunucuyu kullanan bilgisayarlar için kullanılan tanımlama. Bir bilgisayar internete bağlanırken, kişisel bilgisayarların üstlendiği rol.

istenmeyen ileti (spam);

sosyal medya akışlarını ve gelen kutularını karıştıran, gereksiz, istenmeyen veya tekrarlayan içerik biçimi. Korsan reklam ya da virüs taşıyan bağlantılar içerebilen istenmeyen iletiler, mail uygulamalarında ‘gereksiz’ ya da ‘spam’ olarak adlandırılmaktadır.

işbirlikçi filtreleme (collaborative filtering);

kullanıcıların etkileşimlerinin kaydedilmesiyle gerçekleşen ve kullanım geçmişinden yola çıkarak işleyen algoritma türü.

işletim sistemi (operating system);

bilgisayarlar, sunucular, akıllı telefonlar, akıllı saatler, tabletler gibi bilgi işlem cihazlarını kontrol etmek, çalıştırmak ve programların yürütülmesi için gerekli yazılım.

izinler (permissions);

cihazlara yüklenen uygulamaların işlevlerini yerine getirebilmesi için erişim izni verilen cihaz özellikleri. Bunlar arasında konum, ses, mesaj, aramalar, galeri vb. özellikler bulunabilir.

ikon / simge (icon):

Bir nesneyi, bir insanı ya da başka herhangi bir şeyi, anında tanımlanabilecek en basit karakteristiklerine indirgeyerek temsil eden görsel unsur. İkonların sembollerle ya da piktogramlarla karıştırılmaması gerekir. Aşağıda gördüğümüz örneklerin hepsi bir bakışta silüetlerinden tanımlanabilmelerine rağmen bazısı örneğin telefon ve ananas ikon olarak etkilerini çok azaltacak kadar fazla ayrıntısı bulunmamaktadır. Oysa pipo, kupa ve gitar ikon olarak son derece etkilidirler. Ayrıca Doğru Avrupa Hristiyan Ortodoks Kiliselerine özgü, küçük ahşap paneller üzerine yağlı boya ile yapılan dini resimlerin tümünü içine alan bir terim.

 

ipek baskı (silk-screen printing):

Görüntünün, şeffaf olmayan ve kıvamlı bir boyanın ipek gerili bir paravandan geçirilerek kağıda yapıştırılması yoluyla elde edildiği, düşük tirajlı bir baskı çeşidi. Hızlı ve yüksek sayıda yapılamamasına ve pahalı bir yöntem olmasına karşılık serigrafiyle, başka baskı yöntemleriyle mümkün olmayan bir şekilde kumaş, seramik ve metaller de dahil farklı farklı birçok malzeme üzerine baskı yapılabilir. Ayrıca kullanılan boyanın kıvamlılığı baskı yüzeyini kabarttığı için serigrafi ile basılmış malzemelerin dokusu da oldukça farklıdır.

ideolojik kapanma (closure):

İzlerkitlenin kurmaca  bir anlatıyı bir ideolojik çerçeveye bağlı anlamlandırmaya teşvik edilen metin stratejileri. İletişim araştırmalarında, kitle iletişim araçları yoluyla hikayeyi anlatırken belli anlamları nasıl özenilir hale getirdiği,diğer anlamların nasıl gözardı edilip yok sayıldığına dikkat çeker.

iletişimde dikkat modeli (attention model):

Kitle iletişim araçlarının başat görevinin dikkat çekmek, kazanılan dikkati sürdürmek olduğunu savnunan model. Bu model, iletişimin anlam iletmek, platform sağlamak, anlamsal kapasiteyi arttırmak ve ya ortak ritüellere özendirmek gibi işlevlerini göz ardı eder.

iletişimin birikimsel doğası (cumulative nation of communication):

İletişimin daha önceki iletişim deneyimlerimize dayandığını,mesajdan alınan anlamın belleğimizde diğer etkenlerle birleşerek bir bütün oluşturduğu görüşü.

ileti (message):

İletişimde alıcı tarafından uyaran olarak işlev gören sinyal ve ya sinyaller birleşimi olarak iletilen şey.

ileti bozulumu (message distortion):

Bir mesajın iletişim sürecinde farklılaşması ve sonuçta ulaşan/verilen mesajın amaçlanandan farklı olması.